Výživa dieťaťa s rizikom vzniku alergie

V dnešnom globálnom a rýchlom svete je už alergia braná takmer ako bežná súčasť našich životov. O alergiách sa vie veľa a tiež existujú riešenia, ako aj s nimi žiť príjemný a pohodový život. Ak však očakávate príchod nového života a vo vašej rodine sa alergia objavila, chcete urobiť maximum pre to, aby ste riziko vzniku alergie u vášho potomka minimalizovali.

Ako alergia vzniká?

Vedeli ste, že ak je jeden z rodičov alergik, pravdepodobnosť rizika vzniku alergie u vášho dieťatka je významne vyššia? V prípade, že ste vy aj partner alergici, pohybuje sa táto pravdepodobnosť dokonca medzi 50 – 90 %. Áno. Genetická predispozícia zohráva svoju rolu v tom, či vaše dieťa alergiu bude mať, alebo nie. Genetická výbava vášho potomka však nie je jediným faktorom, ktorý riziko vzniku alergie ovplyvňuje. A o tom, či alergia u vášho potomka prepukne, nerozhodnú iba gény, ale aj vonkajšie faktory, ktoré môžu ovplyvniť, či tieto gény budú prepísané.

Týmito vonkajšími faktormi sú najmä:

  • nemožnosť dojčenia,
  • pôrod cisárskym rezom,
  • včasná liečba antibiotikami (u detí v dojčenskom veku alebo matky v posledných 3 mesiacoch tehotenstva),
  • vystavenie dieťaťa tabakovému dymu.

Môžem vynechaním alergénov zo stravy už v tehotenstve rozhodnúť o alergii u svojho dieťaťa?

Možno ste už počuli o tzv. nutričnom programovaní, keď to, čo matka v čase tehotenstva je, do značnej miery ovplyvní zdravie a správny vývoj jej bábätka. Ak teda nie ste alergická na nejaký druh potravín (napr. oriešky, ryby, pšenica a pod.), ponechajte tieto zložky vo svojom jedálnom lístku. Ich vylúčením rozhodne bábätku nijako neprilepšíte a naopak, môže sa stať, že vďaka vynechaniu niektorých potravín môžete prísť o dostatočný prísun vitamínov a živín, ktoré sú potrebné pre správny vývoj vášho bábätka v brušku. Preto by váš jedálny lístok v čase tehotenstva mal byť pestrý a vyvážený.

Ako vy sama môžete pomôcť k zníženiu vzniku rizika alergie u dieťaťa?

Najlepším spôsobom, ako ovplyvniť riziko vzniku alergie, je dojčenie. Materské mlieko je  zázrakom prírody. Každá mamička má špecifické zloženie materského mlieka – ideálne priamo pre svojho potomka. V priebehu veku dieťaťa sa mení zloženie mamičkinho mliečka a vždy ponúka to najlepšie pre jej dieťatko. Dojčenie pomáha dozrievaniu imunitného systému bábätka a odborníci sa zhodujú, že pokiaľ je to možné, mamička by mala výlučne dojčiť do ukončeného 6. mesiaca. A pri dojčení je dôležité, aby sa mamička správne stravovala a zo svojho jedálneho lístka vyradila iba tie potraviny, na ktoré je sama alergická alebo ktoré môžu negatívne ovplyvniť bábätko – napr. nadúvanie, riziko výskytu nebezpečných baktérií apod.

VIETE, ŽE?
Kvalitu mlieka môže mamička sama ovplyvniť. Pozrite sa, ako by mala vyzerať vyvážená a pestrá strava dojčiacej ženy.

Čo keď však dojčenie nie je možné? Pre deti s alergiou v rodine sú tu tzv. HA mlieka

Ak patríte k tým mamičkám, ktoré dojčiť z nejakého dôvodu nemôžu, nemáte inú možnosť ako po odporúčaní pediatra siahnuť po umelej výžive. Dnes nájdete na regáloch obchodov a lekární širokú škálu dojčenských mliek a mliek pre batoľatá. Dôležité je si však správne vybrať to najlepšie náhradné mliečko pre potreby vášho bábätka.

Ak je vo vašej rodine alergia, sú na trhu k dispozícii tzv. hypoantigénne mlieka (HA mlieka), ktoré sú vyrábané špeciálnym procesom z mlieka kravského, kde je mliečna bielkovina čiastočne naštiepená. O zavedení týchto špeciálnych mliek do jedálneho lístka vášho dieťatka sa však vždy vopred poraďte sa svojím pediatrom, ktorý na základe vašej rodinnej anamnézy a zdravotného stavu bábätka rozhodne, či je HA mlieko tou správnou voľbou.

Ako ešte inak môžem pomôcť k zníženiu rizika vzniku alergie?

Popri dojčení je dôležité na zníženie rizika vzniku alergie začať včas zavádzať potenciálne alergény do stravy dieťaťa. Ideálnym časom pre prvé príkrmy je obdobie medzi ukončeným 4. až 6. mesiacom veku dieťaťa, keď sa otvára tzv. imunologické okno, teda ideálny čas pre zoznámenie dieťatka s novými chuťami a tým aj potenciálnymi alergénmi. Práve obdobie prvých príkrmov je optimálne pre stretnutie aj s potravinovými antigénmi a navodenie imunitnej tolerancie – teda prijatie cudzorodej látky bez alergickej reakcie organizmu. U dojčených a dobre prospievajúcich detí sa odporúča úplné dojčenie do ukončeného 6. mesiaca veku, ideálne je pokračovať v dojčení do 2 rokov veku dieťaťa a dlhšie.

AKO NA PRÍKRMY?
Kedy začať s príkrmami a ako by mala vyzerať prvá lyžička vášho dieťatka? Prečítajte si všetko o príkrmoch v našej brožúre tu.

Poznáte tiež príslovie našich babičiek „Čistota pol zdravia.“? Aj takou drobnosťou, ako je uprataný a čistý domov, môžete prispieť k podpore zníženia rizika alergie u svojho dieťaťa. Nie je potrebné mať upratané do posledného detailu, no pravidelné upratovanie a vetranie pomôže k zníženiu potenciálnych alergénov v ovzduší vášho domova. Vyvarujte sa tiež fajčenia v priestoroch, kde bábätko nejaký čas pretrváva.

A v neposlednom rade nezabudnite na podporu imunity a jej posilňovanie. Už od prvých mesiacov zvykajte bábätko na pobyt vonku na čerstvom vzduchu, vždy primerane k ročnému obdobiu a vonkajšej teplote. Spolu so zaistením dostatku spánku svojho bábätka tak urobíte maximum pre jeho zdravú budúcnosť.

Vyskúšajte našu kalkulačku a vypočítajte si riziko vzniku alergie u svojho dieťaťa. nutriklub.sk/riziko-alergie
Poraďte sa so svojím pediatrom
Navštívte naše stránky Nutriklubu, kde nájdete ešte viac zaujímavých článkov k  téme.
Máte ešte nejaké otázky, na ktoré sa chcete opýtať? Potom je tu pre vás pripravený náš tím a spolupracujúci odborníci. Kontaktujte je prostredníctvom našej poradne, emailom na info@nutriklub.sk, alebo telefonicky na 0800 601 600.
Alebo formou chatu: nutriklub.sk/poradna-odbornikov

Viac o výžive

Výživa dieťaťa s rizikom vzniku alergie

V dnešnom globálnom a rýchlom svete je už alergia braná takmer ako bežná súčasť našich životov. O alergiách sa vie veľa a…...

Výživa v tehotenstve

Tehotenstvo, ktoré sa predovšetkým v posledných rokoch označovalo za tzv. „iný stav“, má svoje špecifiká, a to nielen čo do…...

Viac o výžive

O výžive
v chorobe

O výžive
pri PKU/DMO

O výžive
detí